Hva skjer når du faktisk må bruke reiseforsikringen?



Når vi reiser på ferie, går heldigvis det aller meste etter planen. Men hva skjer dersom noe uforutsett skjer? Hva skal du gjøre for å få den hjelpen du trenger?


Først og fremst må du ha reiseforsikringen på plass. Uten denne kan ferien plutselig ruinere deg, enten fordi du må betale for lege eller behandling på sykehus, eller fordi du må kjøpe inn alt du trenger når bagasjen din blir borte eller forsinket. Det kan være en sur utgift, men med forsikring i ryggen har du tryggheten i at du mest sannsynlig får pengene dine tilbake.


Én av fem nordmenn drar på ferie uten reiseforsikring, og av disse er det nok mange som har angret i etterkant. Kanskje du blir frastjålet verdifullt utstyr, eller kanskje du får ferien ødelagt fordi du blir akutt syk eller utsatt for en ulykke. Men selv om du har reiseforsikring, så er du kanskje usikker på hvordan du skal håndtere situasjonen?


Hva gjør du?

Du som er medlem av NISO har LOfavør Reiseforsikring, levert av samarbeidspartner Fremtind Forsikring. Da har du 24 timers nødassistanse uansett hvor i verden du befinner deg, og du kan være trygg på at hjelpen kun er en telefonsamtale unna.


Dette er nyttig å vite:

  • Trenger du helsehjelp , skal du ringe vår døgnåpne alarmsentral SOS International på +47 22 96 50 45. Da blir du fortalt hva du bør gjøre i din situasjon og hvilke behandlingssteder og leger som anbefales der du befinner deg.

  • Trenger du hjelp eller råd til andre ting, ringer du 02300, eller +47 915 02 300 fra utlandet.

  • Lagre disse, og andre nødvendige telefonnumre på mobilen din, så du har de lett tilgjengelig. Informer også noen hjemme om nummeret før du reiser, slik at de kan bistå dersom noe skjer.

  • Ta alltid vare på det du får av kvitteringer og dokumentasjon. Dette vil du trenge til forsikringsoppgjøret.

Meld skade så fort som mulig

Når skaden først har skjedd, er det viktig at du melder fra så fort som mulig, og helst ikke senere enn med en gang du har kommet hjem. Det kan du enten gjøre via meld skade på lofavor.no sine sider i nettbanken eller ved å logge deg inn på forsikringssidene til Fremtind

Skader som meldes på nettet blir som regel behandlet i løpet av én virkedag, mens skader som meldes på telefon behandles fortløpende. Merk at det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som må melde skaden.


Reiseforsikringsbevis på mobilen

Det er viktig at du kan fremlegge reiseforsikringsbeviset ditt dersom du blir spurt om dette på ferie. Aller lettest er det å ha den tilgjengelig på mobilen, som du alltid har på deg. Da slipper du å huske på fysiske dokumenter.

Beviset finner du i LOfavør-appen, et hendig verktøy å ha i lomma. Her finner du også medlemskortet ditt og en oversikt over hvilke forsikringer og medlemsfordeler du har brukt og kan benytte deg av.


Det beste er en helårs reiseforsikring

Det beste er en helårs reiseforsikring, som dekker deg uansett om du skal overnatte hos svigermor i nabobygda eller om du skal på ferie til et annet kontinent.

Med LOfavør Reiseforsikring er du forsikret fra det øyeblikket du forlater hjemmet ditt med inntil 70 dager per reise. Forsikringen gjelder også for ektefelle eller samboer og barn under 20 år, uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.


Vær forberedt på det som kan skje ved å lese nøye gjennom vilkårene i din reiseforsikring.


Koronavirus | Hva dekker reiseforsikring? |


7 ting reiseforsikringen din ikke dekker (under bildet).



7 ting reiseforsikringen din ikke dekker:

Er du blant dem som tror reiseforsikringen dekker alt av uhell og tap? Da kan det hende du tar feil. Her er syv ting du kanskje tror forsikringen dekker, men som den ikke gjør.


Selv om det fortsatt er altfor mange av oss som reiser på ferie uten en ordentlig reiseforsikring, er det kanskje like mange av de som er forsikret som tror den dekker mer enn den gjør. Skuffelsen blir ekstra stor når uhellet rammer og forsikringen ikke strekker til.

For å unngå ubehagelige overraskelser bør du sette deg godt inn i vilkårene om hva din reiseforsikring dekker. Dette er noen av de vanligste misforståelsene nordmenn har om emnet:


1. Skade på visse verdigjenstander

Reiseforsikringen dekker ikke skade på verdigjenstander som PC, mobil, lese- og nettbrett. Du får altså ikke erstattet mobilen om du mister den i bassenget eller velter morgenkaffen over nettbrettet. Blir gjenstandene derimot frastjålet, kan du få dekket verdien.

Uansett hvor god dekning du har gjennom reiseforsikringen, er det du selv som har ansvar for å ta vare på egne ting

Vær klar over at forsikringen heller ikke dekker skade som oppstår på sports- og fritidsutstyr når det brukes til sitt opprinnelige formål. Har du verdifullt utstyr du er redd for, vil det derfor være lurt å tegne en tilleggforsikring.


2. Eiendeler du har mistet eller glemt

Uansett hvor god dekning du har gjennom reiseforsikringen, er det du selv som har ansvar for å ta vare på egne ting. Du får derfor ikke dekket verdien av gjenstander du har mistet eller glemt - for er du uoppmerksom eller klønete er det nemlig din egen feil.


3. Sengeliggende i ferien

Skulle du bli syk eller havne i en ulykke som fører til at du blir sengeliggende under ferien, kan du ha krav på erstatning for de gjeldende feriedagene - men ikke uten legeerklæring. Du er nødt til å få en bekreftelse på at du hadde behov for sengeleie og hvor lenge dette varte.

Reiseforsikring dekker heller ikke lege eller sykehus i forbindelse med en sykdom som allerede var kjent før avreise. Dette får du kun dekket hvis det er en akutt situasjon eller uventet forverring av en eksisterende sykdom.


4. Skade på innsjekket bag eller koffert

Har du pakket skjøre gjenstander riktig kan reiseforsikringen dekke skader på innholdet i kofferten din, men dette gjelder ikke ytre skader. Er kofferten eller baggen din blitt ødelagt under reisen, er det nemlig ikke forsikringsselskapet, men fly- eller transportselskapet som har ansvar.

Det samme gjelder skader på barnevogn. Meld derfor fra om skaden ved skranken på flyplassen med en gang du oppdager det. For sikkerhets skyld bør du heller ikke legge PC eller nettbrett i innsjekket koffert, men pakke det i håndbagasjen.

Med økt kunnskap om akkurat hva din reiseforsikring innebærer, slipper du å havne i kjipe situasjoner der du tror noe er dekket, men oppdager det motsatte.


5. Forsinket bagasje når du skal hjem

Det er kjedelig hvis du ikke får bagasjen din når du står klar til å plukke den opp. Du kan få dekket forsinket bagasje når du reiser til feriemålet, men ikke hvis det samme skjer når du er på vei hjem. Grunnen til dette er ganske logisk - for om du ikke har bagasjen din når du ankommer et nytt sted, må du mest sannsynlig kjøpe både toalettsaker og klær til et skift. Er bagasjen forsinket mer enn fire timer, får du derfor dette dekket. Det samme behovet vil du derimot ikke ha når du har kommet deg hjem.


6. Skader etter ekstremsport

Visste du at reiseforsikringen ikke dekker skader eller ulykker som skjer grunnet ekstremsport? Tenk deg derfor om to ganger før du kaster deg inn i risikofylte aktiviteter som for eksempel fjellklatring, boksing og deltagelse i bil- og motorbåtrace.


7. Tapt arbeidsfortjeneste

Kommer du deg ikke hjem til planlagt tid og mister en dag eller to ekstra fra jobb, får du heller ikke erstattet tapt arbeidsfortjeneste. Dette gjelder uansett grunn, og det hjelper ikke hvis du blir rammet av streik i flyselskapet, demonstrasjoner eller sykdom.


Trygghet med god reiseforsikring

Med økt kunnskap om akkurat hva din reiseforsikring innebærer, slipper du å havne i kjedelige situasjoner der du tror noe er dekket, men oppdager det motsatte.


Husk at du kun får trygghet på reisen med en god reiseforsikring, som LOfavør Reiseforsikring, i ryggen. Med LOfavør Reiseforsikring får du beste dekning og er forsikret når du går ut hjemmefra.


Et siste tips er å laste ned LOfavør mobilapp slik at du alltid har reiseforsikringsbeviset lett tilgjengelig. Den fungerer også offline, så du trenger verken å være avhengig av god dekning eller internett for å kunne fremlegge det når uhellet har vært ute. God ferie!